VAKGEBIEDEN EN METHODESKinderen komen op hun vierde jaar in groep 1. Vanaf het begin is het natuurlijk van groot belang, dat de kinderen gevolgd worden in hun ontwikkeling en waar nodig bijgestuurd worden. Om een volledig beeld van het kind te krijgen, vindt er na enkele weken, wanneer de leerkracht het kind een beetje beter heeft leren kennen, een intake gesprek met de ouders plaats. In de eerste twee onderwijsjaren wordt een stevige basis gelegd voor de rest van de jaren. Het signaleren, observeren en diagnosticeren is ook in deze periode heel belangrijk. Vanuit een uitdagende leeromgeving wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de verschillen tussen de leerlingen: leerlingen die moeite hebben met het onderwijsproces krijgen extra aandacht, maar ook kinderen die sneller zijn in hun ontwikkeling. Zij mogen natuurlijk niet afgeremd worden. De leerkrachten spelen hierbij een belangrijke rol. In de groepen 1 en 2 wordt altijd vanuit de kring gewerkt. De volgende activiteiten vinden daar o.a. plaats:
De opdrachten worden over het algemeen aan de tafels uitgevoerd. Daar volgt ook een eventuele 2e instructie. Voor het vrij spelen en tijdens werkmomenten, wordt gebruik gemaakt van een digitaal planbord. Hierop kunnen de kinderen hun keuze aangeven. op het planbord staan afbeeldingen de verschillende activiteiten: poppenhoek, bouwhoek, rekenhoek enz. De kinderen mogen zelf een keuze maken, welke activiteit ze willen doen. Op een afstreeplijst kunnen de kinderen laten zien welke activiteit van de weektaak ze al hebben. gedaan. Zo mogelijk wordt er ’s morgens en ’s middags buiten gespeeld met de buitenspeelmaterialen. Bij slecht weer wordt er in het speellokaal gespeeld. Daar wordt ook de gymles 2 keer per week gegeven. We werken met “Kleuteruniversitiet. Kleuteruniversiteit maakt digitale thematische projecten op basis van (prenten)boeken. Bij Kleuteruniversiteit komen verschillende vakgebieden aan bod: taal, woordenschat, maar er is ook ruimte voor rekenen, motoriek, wo en techniek en de sociale ontwikkeling. Deze ontwikkelingsgebieden komen steeds geïntegreerd en evenwichtig aan de orde in de activiteiten. Per jaar wordt er aan acht thema’s gewerkt. De thema’s worden het hele jaar door nieuw aangeboden zodat ze kunnen aansluiten bij wat op dat moment actueel is en past bij de leefwereld van kleuters.
De werkvormen bij het verwerken en introduceren van de thema’s zijn:
Leerlingen die functioneren op boven gemiddeld niveau worden op verschillende manieren uitgedaagd en gestimuleerd.
Rekenen In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we de methode Wereld in getallen. Het programma van Wereld in getallen bestaat uit 9 blokken van 4 weken. Elke week krijgen de kinderen instructie over 1 rekendomein. Week 1, 2 en 3 zijn de basisweken van het blok. In deze weken worden nieuwe doelen aangeboden. In de vierde week starten we met herhalen en verrijken van de doelen uit het blok. Ook bereiden we ons nog voor op de toets. Een toets gaat over rekendoelen uit het vorige blok. De toets vindt aan het einde van de vierde week plaats. Ieder blok sluiten we af met Euraka. Tijdens een Euraka les behandelen we een uitdagend, rekenwiskundig vraagstuk waarbij kinderen individueel en samen tot een oplossing moeten komen. We toetsen twee keer per jaar om het niveau van uw kind te bepalen. We werken met methode onafhankelijke toetsen die verwerkt worden in een digitaal leerlingvolgsysteem Parnassys. De rekenvaardigheid wordt getoetst met behulp van de CITO rekentoets. De dagelijkse voortgang wordt getoetst met behulp van de methodetoetsen.
Taalonderwijs Binnen het onderwijs zijn er vier vakken die belangrijk zijn voor de taalontwikkeling van uw kind, namelijk: * Technisch lezen: Op de Kim leren de kinderen in de onderbouw lezen m.b.v. de methode Atlantis. In de bovenbouw wordt deze methode ook gebruikt voor voortgezet technisch lezen. * Begrijpend lezen: aan de hand van de methode Atlantis. * Spelling: we hanteren de methode Taal actief. * Nederlandse Taal: we hanteren de methode Taal actief. Binnen deze methode is er ook uitgebreid aandacht voor de ontwikkeling van Woordenschat bij de kinderen.Om te bepalen welk niveau uw kind heeft, toetsen we dit in ieder geval twee keer per jaar. Leesvaardigheid toetsen we met behulp van AVI-leestoetsen en de zogeheten Drie Minuten Test (DMT). Spellingsvaardigheid toetsen we door middel van het CITO spellingtoets. Begrijpend lezen toetsen we met CITO begrijpend lezenVoor lezen sluiten we zoveel mogelijk aan bij de toetsen van de methode Estafette, daarnaast gebruiken we AVI en DMT toetsen. Het is van belang dat uw kind leert lezen. Daarbij maken we onderscheid tussen het technisch lezen (uw kind moet vlot de woorden kunnen lezen) en het begrijpend lezen (uw kind moet ook begrijpen wat het leest en belangrijke informatie uit een tekst kunnen halen). In groep 1 en 2 gebruiken we de projecten van Kleuteruniversiteit voor de beginnende geletterdheid en het voorbereidend lezen. We gebruiken in groep 3 de methode Veilig Leren Lezen ( Kim versie ) met de daarbij behorende toetsen gedurende het hele jaar. Schrijven In de kleutergroepen wordt met deze methode structureel aan de ontwikkeling van de fijne motoriek gewerkt. Hierbij is veel aandacht voor de zithouding en een goede pengreep. Omdat het heel belangrijk is dat de kinderen geen verkeerde pengreep aanleren, vermelden we hier graag hoe de kinderen het best een potlood vast kunnen houden: pen of potlood tussen duim en wijsvinger en laten rusten op het laatste kootje van de middelvinger. Er worden in de kleutergroepen veel activiteiten aangeboden om de fijne motoriek te stimuleren.
Wereldoriëntatie In groep 1 en 2 wordt er aandacht gegeven aan wereldoriëntatie door de projecten van Kleuteruniversiteit. Vanaf groep 3 werken we met de methode Blink voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.
Godsdienst Kindcentrum De Kim is een protestants-christelijk kindcentrum. Dit betekent dat we de Bijbel als leidraad gebruiken bij onze lessen. We besteden elke dag aandacht aan het vak godsdienst. Dit doen we door middel van de methode Trefwoord. De kinderen beginnen in de kring en praten aan de hand van een kalenderplaat over het onderwerp van die dag. Ook worden er bijbel- en spiegelverhalen verteld, liedjes gezongen en gebeden. Engels Op Kindcentrum De Kim krijgen alle kinderen Engelse les. Dit begint in groep 1 en loopt door tot en met groep 8. Dit wordt gedaan met behulp van de digibordmethode Take it easy. De kinderen krijgen filmpjes, liedjes, lees- en luisterteksten aangeboden door een ‘native speaker’. Verkeer Wij hechten veel waarde aan veilig verkeersgedrag door onze leerlingen. Hierom doen wij mee met het School op Seef project en hebben wij een schoolactieplan verkeer geschreven. Alle leerlingen krijgen volgens de methode Verkeerskunsten een praktisch lesaanbod passend bij hun leeftijd. Dit houdt in dat uw kind gevraagd kan worden om op de fiets naar school te komen, zodat er bepaalde vaardigheden geleerd en geoefend kunnen worden. Wij hebben ook elk jaar een verkeersweek met de Roerdomp. Het is natuurlijk belangrijk dat hetgeen de leerlingen tijdens de les leren zo veel mogelijk geoefend wordt. Daarom willen wij u vragen om samen met uw kind(eren) op een veilige en verantwoordelijke manier te oefenen om ze zo een veilige verkeersdeelnemer te laten worden. Het stuk van huis naar het kindcentrum (en terug) kan een mooi begin zijn om uw kind(eren) in contact te brengen met verschillende verkeerssituaties, zowel als voetganger en als fietser. Om de omgeving rondom ons KC verkeersveilig te houden voor onze leerlingen zien wij graag dat uw kind(eren) zo min mogelijk met de auto gebracht en gehaald worden.
In groep 1 en 2 wordt gewerkt met de Verkeerskalender van School op Seef. In groep 3 wordt gewerkt met de Verkeerskalender van School op Seef. In groep 4 wordt gewerkt met Stap Vooruit. In groep 5 en 6 wordt gewerkt met Op Voeten en Fietsen. In groep 7 en 8 wordt gewerkt met de Jeugdverkeerskrant. In groep 7 wordt het theoretisch en praktisch verkeersexamen afgenomen. Het praktisch verkeersexamen wordt geregeld door het kindcentrum en de gemeente. Drie keer per jaar worden er praktische verkeerslessen op en om het plein gegeven voor alle groepen van het kindcentrum. Verschillende onderdelen van verkeer staan hier dan centraal.
Creatieve vorming Op De Kim bieden we verschillende vakken aan die onder creatieve vorming vallen: muziek, kunst en cultuur en beeldende vorming. Gym Kinderen krijgen één keer per week gymles aangeboden van een vakleerkracht. Daarnaast wordt er in een wisselend rooster sportactiviteiten van de Toppie sportcoach aangeboden. De kinderen in groep 1/2 krijgen gymles aangeboden van de groepsleerkracht. Cultuureducatie Kinderen op De Kim krijgen regelmatig culturele activiteiten aangeboden. Dit gebeurt in samenwerking met Toppie Cultuur. Sociaal-emotionele ontwikkeling Op De Kim werken we met de methode Kanjertraining. Deze methode geeft inzicht in verschillende gedragingen en leert kinderen om hun eigen gedrag te herkennen en geeft handvatten om hiermee om te gaan. Naast de methode vult de groepsleerkracht een observatielijst in ten behoeve van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Naast de Kanjertraining zijn ook twee leerkrachten bevoegd om de weerbaarheidstraining Rots en Water te geven. Deze training wordt ingezet wanneer dit nodig is voor een groep of voor een klein groepje kinderen. |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |