Overgang – blijven zitten – verlengde periodeIedere school of kindcentrum moet streven naar een “ononderbroken leerweg” voor de kinderen. Dat betekent, dat een leerling 8 aaneengesloten jaren op de basisschool verblijft. De kinderen gaan gewoonlijk aan het eind van het onderwijsjaar naar een andere groep. Soms doet een kind een klas nog een keer. Dit gebeurt voornamelijk in de onder- en middenbouw. Als een kind niet overgaat naar een volgende groep spreken we van een verlengde periode.
Verlengde kleuterperiode (gr 1 t/m 2) De overgang van een kleuter van groep 2 naar groep 3 wordt bepaald door zijn ontwikkeling. U moet dan denken aan werkhouding (motivatie, zelfstandigheid, taakgerichtheid, concentratie, spanningsboog), sociaal emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen, sociale vaardigheden), cognitieve ontwikkeling en motoriek. Voor kinderen die geboren zijn in de maanden juni t/m december geldt dat we per kind de afweging maken of deze leerlingen door kunnen naar groep 3 of niet. Deze afweging staat los van de geboortedatum; de ontwikkeling van het kind bepaalt de overgang. Het kan dus zijn, dat het voor kinderen die in september 6 jaar worden, beter is om nog in groep 2 te blijven. Het kan ook, dat er kinderen zijn die pas in december 6 jaar worden, maar qua ontwikkeling er aan toe zijn om naar groep 3 te gaan. Hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt en de argumentatie voor de keuze wel of niet naar groep 3 is af te leiden uit ons leerlingvolgsysteem en observaties van de leerkracht. Mocht er in de loop van het onderwijsjaar sprake zijn van twijfel, dan gaat de groepsleerkracht, samen met de intern begeleider, vroegtijdig in gesprek met de ouders. Uiteindelijk moet er een besluit worden genomen. Uiteraard streven we naar overeenstemming met de ouders, maar de uiteindelijke beslissing hierover ligt bij de directeur.
Groep 3 t/m 8 Bij de hierboven genoemde twijfel gaan de groepsleerkracht en de intern begeleider ook met ouders van groep 3 t/m 8 vroegtijdig in gesprek. Welke onderwijsbehoefte heeft het kind en hoe kunnen wij – in overleg met de ouders - daaraan tegemoet komen. Op grond van toetsgegevens, observaties, onderzoek, gesprekken met ouders en kind kan er besloten worden, dat het kind een verlengde periode moet hebben. Uiteraard streven we naar overeenstemming met de ouders, maar de uiteindelijke beslissing hierover ligt bij de directeur. Als een kind een verlengde periode heeft, wordt er een plan opgesteld waarin staat wat het ontwikkelperspectief is. Er is beschreven hoe dat onderwijsjaar met verlenging wordt ingevuld en er wordt expliciet vermeld welke tussen- en einddoelen worden gesteld. Dit wordt uiteraard met de ouders besproken.
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |