Kindcentrumondersteuningsprofiel (KOP) van De Kim
Het SOP geeft een beeld van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de Kim heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften. De basisondersteuning geeft het niveau van ondersteuning weer, waaraan alle scholen/kindcentra in het samenwerkingsverband voldoen. De basisondersteuning heeft betrekking op vier aspecten: basiskwaliteit beoordeeld door de inspectie, preventieve en licht curatieve interventies, onderwijsondersteuningsstructuur (afspraken over de organisatie) en planmatig werken. De Basiskwaliteit is volgens de inspectie akkoord bevonden. Een aanbod voor dyslexie Er wordt gewerkt met de Kanjertraining Er wordt in een aantal groepen gewerkt met Taakspel (verbetering werkhouding) Er is een Plusklas Er is een onderwijsassistent en een leraarondersteuner voor twee dagdelen in de week Wat betreft de lichamelijke toegankelijkheid: er is geen lift Ruimtelijke omgeving: op de gang en enkele flexibele werkplekken Samenvattend: voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte zijn er meer ruimten nodig. Er is geen lift. Daarnaast is een goede balans in de groep t.a.v. de te verlenen zorg in de groep altijd het uitgangspunt.
Breedtezorg/ Ondersteuning voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte Bij de breedtezorg beschrijft de school in hoeverre zij in staat is om een aanbod te doen aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Deze kunnen betrekking hebben op: leer- en ontwikkelingskenmerken, fysieke en medische kenmerken, sociaal-emotionele en gedragskenmerken en de thuissituatie. Leer en ontwikkeling Aanbod voor leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn (materialen in de groep, plusklas) Aandacht voor meervoudige intelligentie (b.v. bij keuze van methoden, projecten)
Aanbod voor kinderen met visusproblemen (slechtziend/blind) Aanbod voor leerlingen met lichamelijke belemmeringen: diabetes, spierslapte, DCD Nodig: een lift Aanbod voor leerlingen met gedragsproblemen (b.v. twee leerkrachten met opleiding Master SEN, twee leerkrachten die de Rots en watertraining mogen geven) Aanbod voor leerlingen met taak- werkhoudingsproblemen (b.v. de methode Taakspel die in meerdere groepen wordt uitgevoerd) Relatienetwerk is op orde. Er is beschreven welke aanpak het kindcentrum heeft voor verschillende aandachtsgebieden. Hiervoor is informatie verzameld over: deskundigheid op ons KC, tijd en aandacht die de Kim aan leerlingen kan besteden, specifieke materialen en voorzieningen, mogelijkheden van het schoolgebouw en de samenwerking met relevante organisaties.
Het uitgebreide document van het Schoolondersteuningsprofiel(SOP) is hieronder te vinden als download of op de website van onze stichting Pit. |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |