In Nederland willen we ieder kind, en dus ook jouw kind, zo goed en nauwlettend mogelijk volgen. Dit begint al bij de geboorte met de Apgar-test. Tot het vierde levensjaar blijf je via het consultatiebureau, eigen observaties en die van de opvang goed op de hoogte van de ontwikkeling van je kind.
Toetsen
Voor je het weet, is je kind een kleuter en breekt de onderwijstijd aan. Door te observeren, te signaleren, te registeren, beurten te geven en werk na te kijken krijgt een leerkracht de hele dag door informatie over wat je kind kan en wat hij of zij nog moet leren. Ook toetsen geven inzicht in wat kinderen al weten, wat ze nog niet beheersen en waarin ze zij zich nog verder kunnen ontwikkelen, waardoor ze eerlijke kansen en precies dat onderwijs krijgen dat bij hen past. Op de kindcentra van PIT gebruiken we hiervoor methodegebonden en niet-methodegebonden (Cito) toetsen voor (zie ook een van onze vorige blogs (https://www.pit-ko.nl/nw-26447-7-3649198/nieuws/je_kind_wordt_gevolgd.html?page=1).) hierover).
Optimaal presteren
De leerkrachten bereiden de kinderen voor op een toets, maar jij als ouder kent je kind het best. Wat heeft hij of zij nodig om optimaal te kunnen presteren? Als je kind in een hogere groep zit, krijgt hij of zij weleens huiswerk mee om te leren voor een toets. Je kunt je kind hierbij begeleiden door samen de leerstof te bekijken, te overhoren of na te kijken. Hiermee stimuleer je je kind ook om dit huiswerk te maken en of te leren.
Rust en zelfvertrouwen
Is je kind snel gestrest en bang voor de toets? Dan kan het helpen om alvast wat te oefenen en je kind voor te bereiden op wat er gaat komen. Door rust en zelfvertrouwen te geven, kun je je kind helpen in de aanloop naar de toetsen. Je kind kan zich op een prettige manier goed ontwikkelen en vanuit zichzelf gemotiveerd zijn om te leren als hij of zij dat leuk vindt en geen last heeft van toets-stress. Praat met je kind en luister goed, wat heeft hij of zij nodig ? Misschien moet je de druk juist wél een beetje opvoeren, heeft je kind aanmoediging nodig of juist meer beweging om het beste uit zichzelf te halen. Of werkt dit juist averechts? Ontdek met je kind wat zijn of haar werkhouding en taakgerichtheid zijn tijdens een toets en bied handvatten. Met jouw steun zet je kind zo iedere keer weer een nieuwe stap!